Jak vrátit či reklamovat nevhodný dárek

Jak vrátit či reklamovat nevhodný dárek

Mnoho událostí je tradičně spojováno s obdarováním blízkých, ať se již jedná o Vánoce, sňatek, narozeniny, svátky nebo jen chuť dárce potěšit svého nejbližšího. Ne vždy je však dobrý úmysl dárců shledán s nadšením, někdy obdarovanému daná věc prostě nesedí, jindy se mu vyloženě nelíbí a občas se i stane, že někdo si přeje některou věc tak moc, že ji dostane dokonce dvakrát. V takovýchto případech pak vyvstává problém, jak s nevhodným darem naložit. Jednou z možností je nechtěným darem podarovat opět někoho jiného - pro ty, kteří se však zajímají, jestli mohou zakoupený dárek vrátit nebo vyměnit za jiný, je určeno následujících pět rad zdarma.

Rady v tomto článku jsou v souladu s novým občanským zákoníkem.


Bezplatná poradna, rada první

Pokud byl dárek zakoupený přes internet, je možné jej vrátit do 14 dnů bez uvedení důvodu

Občanský zákoník stanoví, že kupující má v případě nákupu zboží prostřednictvím prostředků na dálku, čili tedy i v případě internetového nákupu, právo odstoupit od této kupní smlouvy do 14 dnů, a to bez uvedení důvodu a jakékoliv sankce. Pokud prodejce kupujícího o této možnosti neinformuje, prodlužuje se možnost odstoupení na jeden rok a čtrnáct dní ode dne počátku běhu lhůty pro odstoupení. Jestliže se rozhodnete zakoupený výrobek vrátit, oznamte do 14 dnů, resp. tří měsíců prodejci, že odstupujte od smlouvy a domluvte se na způsobu jeho vrácení.

Vzor dokumentu pro odstoupení od smlouvy o koupi (obecně vrácení zboží) přes internet.

Pokud bude vrácené zboží vykazovat podstatné známky opotřebení či bude jinak poničeno, může Vám prodejce vrácenou částku snížit. Pamatujte, že odstoupení není možné v případě nákupu některého zboží, jako jsou dodávané noviny, časopisy, výrobky upravené podle Vašich představ, dále u zboží, které podléhá rychlé zkáze nebo opotřebení, u audio a videonahrávek, u nichž jste porušili originální obal, apod. Vrátit dar může buď dárce, nebo sám obdarovaný, pokud mu dárce předá doklady prokazující koupi. To samozřejmě platí i pro všechny následující uvedené případy.

 

Pravidla při nákupu zboží přes internet“.


Bezplatná poradna, rada druhá

V případě zboží zakoupeného v kamenné prodejně, nejsou prodejci povinni umožnit jejich vrácení nebo výměnu za jiné

Žádný právní předpis nestanoví povinnost prodejce přijmout zpět zboží, které zákazníkovi z různých důvodů nevyhovuje, a to ani v případě nevhodných darů. Je tedy pouze na dobré vůli prodejce, zda Vaší žádosti o výměnu zboží nebo dokonce jeho vrácení, vyhoví. To se však samozřejmě netýká případů vadného zboží, neboť prodávající ručí, že prodávaná věc nevykazuje při převzetí vady a jestliže tomu tak není, má kupující právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu věc uvedl do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, což může v konečném důsledku být i výměna věci nebo právo kupujícího od kupní smlouvy odstoupit, a to v závislosti na povaze reklamované vady a dalších okolnostech.


Bezplatná poradna, rada třetí

Pokud však kamenné prodejny výměnu nebo vrácení peněz garantují, musí požadavku na výměnu dárku nebo jeho vrácení vyhovět

Mnoho obchodníků láká zákazníky před vánočními svátky na možnost vrácení zakoupeného zboží, popřípadě alespoň jeho výměnu. I když k tomuto jednání nejsou prodejci nijak vázáni, jakmile se na této možnosti se zákazníkem dohodnou nebo ji deklarují ve svých obchodních podmínkách či faktuře, musí tuto garanci dodržet. To se týká i provozovatelů eshopů, kteří naopak mohou nabídnout zákazníkům delší lhůtu k vrácení zboží, než je zákonem dána 14 denní. Pokud se však s prodejcem na takovémto postupu dohodnete pouze ústně, je vždy lepší, když si možnost výměny nebo vrácení zboží necháte potvrdit i písemně, například dopsáním na účtenku, apod. Je totiž možné, že v obchodě bude zcela jiný prodávající, který bude zboží odmítat přijmout nebo dokonce přímo ten prodejce, který Vám vrácení dárku slíbil, bude tvrdit, že se k ničemu takovému nezavázal. Jestliže Vám prodávající k výměně nebo vrácení dárku nestanovil lhůtu, je nutné, aby obdarovaný s jeho výměnou nebo vrácení neotálel, je zřejmé, že ochota prodejce vyměnit vánoční dar v červenci, bude mizivá. Pro stav zboží platí to, co pro stav vracejícího zboží nakoupeného přes internet, to znamená, že zboží by mělo být nepoškozené a neopotřebené, přičemž si někteří prodejci mohou přípustnost vrácení zboží nebo jeho výměny za jiné podmiňovat různými způsoby, například ponecháním originálních visaček, apod.


Bezplatná poradna, rada čtvrtá

V případě, že má darovaná věc vady, může ji dárce nebo obdarovaný reklamovat stejným způsobem bez ohledu na to, zda byly pořízené přes internet nebo v klasickém obchodě

Jestliže má zakoupený dar nějaké vady, popřípadě se tyto vady vyskytnou v záruční době, má obdarovaný shodné nároky, ať se již jedná o zboží pořízené přes internet nebo zakoupené v kamenném obchodě. Standardní záruční doba činí 24 měsíců, pokud případně prodejce neposkytuje záruční lhůtu delší. Postup, jak reklamovat zboží bývá v případě internetových obchodů obvykle popsán v jejich reklamačním řádu. Ten může stanovit, že reklamované zboží s popisem vady máte buď zaslat na uvedenou adresu, nebo uvádí seznam autorizovaných servisů, kde můžete svá práva ze záruky uplatnit. Někteří prodejci mají na svých stránkách k dispozici i přímo reklamační formuláře. V případě kamenných obchodů, pokud nemá kupující v záručním listě uvedený konkrétní specializovaný servis určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. Jestliže věc reklamuje obdarovaný, mohl by po něm prodejce požadovat, aby prokázal, že kupující (dárce) na něj převedl vlastnické právo a tedy i nárok zboží reklamovat.

Podrobné uplatňování nároků z vadného zboží naleznete rovněž v našem dalším článku s názvem „Jak správně postupovat při reklamaci“.


Bezplatná poradna, rada pátá

Zboží lze vrátit v zákonné 14 denní lhůtě i tehdy, jestliže bylo objednáno přes internet, ale vyzvednuto v kamenné prodejně

V současné době velké množství internetových obchodů nabízejí možnost vyzvednout si zboží na některé z jejich poboček dostupných Vašemu bydlišti, případně i na jiných specializovaných výdejních místech. Tento postup umožňují také čím dál tím více velkých „kamenných prodejen“, na jejichž internetových stránkách je možné zakoupit v podstatě veškeré jejich zboží a poté si je osobně vyzvednout přímo v prodejně. V každém případě, i když však k převzetí zboží dojde přímo v obchodě nebo na jiném místě k tomu určeném, kupní smlouva byla uzavřena přes internet, a proto od ní může kupující ve 14 denní lhůtě odstoupit.


V tomto článku jsme čerpali z níže uvedených právních předpisů účinných ke dni 28. 2. 2017:
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník